torsdag 12 januari 2012

Den efterlängtade finalen..?


Alea är tre år och hon lever tillsammans med sin kärleksfulla pappa Daniel sedan Kira lämnade henne.
Men även efter flertaliga mordförsök på både Daniel och Alea är allt Daniel vill ha är lugn och ro men problemen slutar inte där. Plötsligt får Daniel mystiska samtal från folk som vill åt Alea, folk som vet att hon är dotter till en skuggvarelse och vill utnyttja henne, folk som gör vad som helst för att få vad de vill ha. Och de har vapen.
Samtidigt slåss Kira för sitt liv och sin frihet med de enda hoppet hon har - att en dag få se sin dotter igen.

Det var med blandade känslor som jag slog ihop boken Skuggvandrare. De tidigare böckerna har jag slukat och jag blev otroligt glad när en oväntad uppföljare kom ut och jag började läsa den nästan direkt.
Men besvikelsen kom redan efter de första 50 sidorna, tyvärr. 
För om det är något jag verkligen inte tycker om med böcker är när man drar in verkligheten.
Att läsa är komma in i en annan värld för en stund, att inte tänka på sig själv och låta sig slukas av ett hav av bokstäver. 
Så blanda snälla inte in sociala medier!
Nu minns jag ju inte exakt vad som stod men det var saker som "han loggade ut från sin Facebook innan han stängde ner datorn" och "Han sökte på hans namn på Eniro". 
Nej tack säger jag bara.
Men jag fortsatte ändå läsa och plötsligt blev boken riktigt, riktigt bra, spänningen bara steg och den förvandlades plötsligt till en sån här 'jag-vet-var-du-bor' bok som fick en rysa och jag tänkte att jag kanske inte borde såga boken så hårt, spänningen och handlingen kunde absolut kompensera det här med det förändrade språket osv och när jag läste slutet blev jag så varm, den slutade så bra!
Men så kom jag till Epilogen.
Och där förstördes allt. Det står klart och tydligt på boken att det här är den sista och avslutande delen i serien så varför stoppa in en epilog som man inte förstår ett dyng av och som bara förstörde det lyckliga i boken? Jag bokstaverar.
U-S-C-H!

Skuggvarelser och Blodets röst är de första två delarna i serien.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Sv; Du går in på "design" och klickar på "lägg till gagdet" och sen väljer du lägg till HTML/JavaScript.
    Hoppas du förstod! :)

    SvaraRadera