onsdag 4 januari 2012

Erebos


Om ni inte tycker om att veta för mycket om vad som kommer hända i förväg, läs inte beskrivningen ex. på bokia.se då det avslöjar hela handlingen i princip.

Nick är 16 år och hans liv hans enda problem än så länge är hur han ska få drömtjejen att lägga märke till honom. Men plötsligt börjar något hemligt cirkulera på skolan, langas mellan eleverna och så fort man frågar blir allt tyst. Tillslut får även Nick ett exemplar av detta mystiska paket och det är inget mindre än en vanlig skiva men när Nick stoppar in skivan i datorn blir han plötsligt inbjuden till sitt livs största äventyr - Erebos, ett övernaturligt spel som istället för att ge uppdrag i virtuella världen tvingar spelaren att utföra uppdragen i den verkliga världen. Och Erebos har bara ett mål. Döda.

I boken är spelarna som nämns helt beroende och kan absolut inte släppa spelet.
Det var samma för mig, jag kunde bara inte släppa boken. Även när jag var som tröttast tänkte jag hela tiden saker som 'bara ett kapitel till' och 'Hur många sidor är det till nästa kapitel, 4 - okej men bara det, sedan slutar jag.' Och så fortsatte jag ett bra tag innan jag till slut verkligen var tvungen att sluta. En gång blev jag tillochmed så pass inne i boken att jag utropade ett 'nej' när en... vad ska man säga... "hemsk" sak hände.
Kan säga att jag fick några konstiga blickar på mig.
Man ville hela tiden veta vad Erebos är för något och visst hade man teorier men inget riktigt stämde med alla uppdrag de fick, men tillslut knöts alla trådar ihop och man fattade allt och det var omöjligt att inte tänka 'varför kom inte jag på det tidigare?!'. Dock blev jag lite besviken på slutet, det var som... för plötsligt, författaren hade gott kunnat skriva något storslaget slut som fått en att hoppas på en andra bok.

Självklart finns inte spelet i verkligheten (tyvärr) men du kan spela en annan version av spelet här.

Ah, en sak till. Boken handlar visserligen om ett dataspel men även om du inte tycker om spel kommer du gilla boken och om du redan gillar spel... kommer du älska den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar