tisdag 27 mars 2012

Vargar när det är som sorgligast...

Det händer få mirakel här i världen, men I Mercy Falls, Minnesota har Sam Roth just blivit botad från sin varg, det är vinter men ändå förvandlas han inte längre, allt hade varit perfekt om det inte varit så att Grace, som blev biten som barn till slut har genomgått sin förvandling. Hon är en varg men problemen slutar inte där, en plötsligt jakt har dragits igång mot vargarna och vintern har bara börjat...

Jag älskar den! Ärligt så var jag skeptisk för den här serien i början, jag hade nyss läst klart Twilight-serien och alla andra böcker med varulvar var som en dålig kopia för mig men sedan läste jag de två första böckerna och blev kär, de flesta karaktärer är helt fantastiskt underbara på sitt egna små sätt och jag älskar varenda en av dom. Och ibland ville var den så bra och sorglig att jag ville grina! Språket och handlingen flyter på i boken och jag måste säga att själva sidostoryn, hotet i boken - alltså jakten är väldigt lik den i Sverige, debatter, bråk och jakter från luften och när man läser efterordet förstår man att det är så här jorden runt och det är så hemskt att man jagar vargarna på ett så pass överlägset sätt, jag menar, skulle du överleva om någon kom och sköt på dig från en helikopter?
Men nästan alla bra böcker har något dåligt eller mindre bra i sig och jag störde mig tyvärr på en massa saker men jag kan omöjligt säga dessa saker utan att spoila för er, så markera tomrummet så får ni (som läst boken! annars kommer ni förstöra för er själva) veta...

-Slutet! Allvarligt. Det var helt uselt enligt mig, fast det varierar väl antar jag, personligen så ville jag att Sam och Grace skulle leva lyckliga som vargar, inte som människor.
-Grace tog motgiftet så att hon aldrig mer skulle kunna bli varg igen - surt!
-När hon kommer tillbaka till sina föräldrar för att visa att hon lever blir allting så konstigt, istället för att gå med på en massa konstiga saker borde hon ha stuckit därifrån på en gång.

-Jakten är över på typ ett kapitel, inte bokstavligen då men det var väldigt kort beskrivet.
-Man får aldrig riktigt reda på vad Beck gjorde mot Sam och vad Sam egentligen känner för honom efter att han blir människa och ska 'förklara allt.'
-Grace och Sam borde alltid vara tillsammans, men istället som bara människor borde dom vara varg tillsammans på vintern och människor på sommaren, de var ju så underbara tillsammans som vargar...
Underbara!

Det var det, jag önskar nästan att den aldrig tog slut, eller att den blev till film eller något sånt...
Verkligen läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar