fredag 2 mars 2012

Molly Moon och Förvandlingstricket

Ibland kan det vara bra att slappna av med en barnbok...



Molly Moon har klarat tusen olika utmaningar, allt från att lära sig hypnos till att åka tillbaka i tiden flera tusen år men nu väntar den svåraste utmaningen någonsin, hon ska tillsammans med sin bror - Micky Moon hjälpa en grupp hypnoser att förhindra en man - Mr Black från att ta över hela världen. Men resan dit är lång och på vägen måste de lära sig att transformera sig till andra personer/människor/djurs kroppar. Men det är den lätta biten, för att sedan måste man hitta tillbaka till sin egen kropp igen. Men är Mr. Black verkligen lika farlig som han verkar och vem kan man egentligen lita på?

Hypnos har alltid fascinerat mig, tänk bara vad coolt (och egoistiskt, elakt, idiotiskt osv osv osv) det hade varit att kunna få vem som helst att göra vad som helst när som helst! Okej, nog med psykopatiska tankar om makt och världsherravälde...
Boken är bra. Men de andra var bättre. Det här är den fjärde (+ en minibok som jag tror heter dominoeffekten) boken om Molly men jag måste säga att den saknar det där lilla extra som gjorde att man ville läsa ut den NU NU NU, jag tror att den här tog typ ett halvt år att läsa för mig. Helt allvarligt. 
Visst, den är spännande, rolig och sånt men den är också väldigt... tråkig. När ni läser den kommer ni förstå vad jag menar. Om om ni läser den och tycker den är helt fantastisk så kan jag försvara mig och säga att jag är helt fast i Buffy just nu och allt som inte är Buffy det är dåligt, eller iallafall mindre bra...

3 kommentarer:

  1. Jag läste Molly Moon när jag var sådär 10-12 år, jag bara älskade dem! Men just den är har jag faktiskt inte läst...

    Och Buffy får ju allt att verka näst intill uselt...

    SvaraRadera
  2. SV: Den fungerar precis som Buffy och Vampyrerna men Buffy är inte med alls. Angel är i L.A och försöker slåss mot ondskan på deras Hell Mouth, Cordelia är med i den också och en annan karraktär men vill inte säga vem för då kommer jag förstöra lite eftersom du inte sett klart hela BBuffy och Vampyrerna ;) Och jag håller med dig Spike är också min favorit.

    SvaraRadera
  3. Svar: Men hur mycket vet du i förväg egentligen?! Jag kan inte bestämma mig för vem jag gillar mest faktiskt... Jag gillar båda på olika sätt;)

    Och såklart får du härma om du vill;)

    SvaraRadera