torsdag 26 juli 2012

Cirkoli - Legend eller verklighet?


CIRKOLICirkoli är bara en legend, iallafall enligt byborna men ändå lyckas Gusten flyga över en flera mil lång ogrässkog som skyddar platsen och landa där det en dag fanns, det gamla tivolicirkuset.
På tivolit, som nu rostat sönder efter så många år av ensamhet träffar han en döende gumma som tvingar honom att vakta ett ägg - ett ägg som ska göra hela världen till ett enda cirkoli. Men något går snett och snart visar det sig att det inte bara är ägget som var en enda stor lögn utan när Gusten och hans nyfunna (o)vän Sofia blir kidnappade av missbildade monsterdjur från Cirkusen börjar ett blodbad utspela sig och det värsta är att ingen i byn varken tror eller vill hjälpa dom förrens det är försent.

Cirkoli är en bok fylld med allt möjligt. Jag tvivlar till och med på att jag någonsin har läst någon bok som innehåller så många olika genrer. Huvudgenren är så klart Fantasy och oj! vilken fantasi sedan. Det är som en saga om en saga i en saga i en enda bok och det är hur kul som helst att läsa.
Spänningen är på topp hela tiden, språket är varierat, blandat med svordomar, konstiga ord som knosnervsrövare och bra dialoger.

Men det jag faller mest för är den varierande handlingen, från en flygtur till att vakta ett ägg, en döende gumma, en låtsasvän och sist men inte minst, ett episk krig mellan de övernaturliga och människorna.
Något annat som ger boken ett extra plus är karaktärerna, en del är ovanliga, en del mindre roliga men att ta bort någon av dom hade gjort boken mycket sämre.
Också det sista som gör boken speciell är svängarna, den är allt annat är förutsägbar.

Något som jag däremot inte tycker om är de obesvarade frågorna som jag fortfarande inte fått svar på men eftersom det skulle innebära för mycket spoilers så får de väl förbli obesvarade.



1 kommentar:

  1. Kul att det kommer en recension på den här boken! Jag har inte vetat någonting om den innan, men den verkar ju rätt så bra. jag kanske får ta och läsa den någon gång.

    SvaraRadera