fredag 23 november 2012

Sorgligt när det är som mest humoristisk eller Humor när det är som mest sorgligast?

Ove är en mycket gammal man som just precis har blivit hemskickad från jobbet, blivit tillsagd av de unga att han förtjänar att slappna av efter allt som han gått igenom under sina år.
Men Ove är ingen lat människa och han trivs inte med att sitta hemma och rulla tummarna och det hela blir ännu värre när antisociala, sura Ove som dömer folk efter deras bilar får nya, prataglada, positiva grannar som inte alls bryr sig om hans avvisande humör och en trasig katt som förändrar hans liv för alltid.

Egentligen köpte jag den här boken som en present till min pappa men när han läste den och gav mig ett riktigt positivt omdöme och efter att min mamma sagt likadant började jag läsa den och jag ångrar mig inte.

Språket är lätt att komma in i, storyn är spännande och unik (har du läst en bok om en sur, gammal man förut?). Dessutom är den så pass humoristisk att jag får ont i magen och kinderna så mycket som jag log och skrattade.
Men den är ändå inte överdriven på något sätt och det är många inslag av sorg i den.
Den är lätt att komma igenom och helt perfekt om man vill ha något mysigt att läsa eller bara har en lässvacka.

En bok jag rekommenderar starkt så väl som unga som gamla för även om boken är klassad som vuxenbok så tycker jag personligen att den passar vuxna så väl som ungdomar.

5/5 om jag hade haft betyg på bloggen.
Vilket jag funderar på att skaffa igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar