torsdag 14 mars 2013

Dödsritten - Maggie Stiefvater

Puck bor på ön Thisby, där köttätande hästar stiger upp ur vattnet en gång varje år, fångas in och tränas för att ställa upp i den stora kapplöpningen.
I år är Puck med och mot henne tävlar Sean, en ung pojke som vunnit tävlingen fyra gånger i rad.
Båda har lika många skäl att korsa mållinjen först och när känslorna lägger krokben för dom står de inför ett omöjligt val och en strid på liv och död.

Maggie Stiefvater gör det igen och den här gången är det ännu bättre.
Det har kanske framgått tidigare att jag inte varit så förtjust i hennes tidigare serie (Vargar från Mercy Falls) men Dödsritten kunde jag omöjligt inte gilla.

Idén med dödshästar/vattenhästar är inte direkt originell (vem har inte hört myterna?) men Maggie Stiefvater har förbättrat legenderna och gjort dom mer intressanta, jag kan inte låta bli att vara förtjust i den magiska beskrivningen av monsterhästarna och jag satt på spänn ända till slutet.
Och slutet sedan, fantastiskt! Manliga tårar fälldes.

Jag älskar däremot inte karaktärerna, de är helt ok men jag föredrar hästarnas karaktärer och personligheter, i "vanliga" hästböcker brukar inte hästarna ställas så mycket i fokus som nu.

Däremot är jag SPOILER lite besviken på att Puck aldrig red på den skäckiga märren, det kändes som om det var henne och inte sin ponny som hon skulle tävla med och jag började tycka om märren så jag blev självklart lite besviken över detta.

Men i allmänhet klarade boken sig mycket bra och om det hade varit en serie så hade jag slukat nästa bok med en gång.



1 kommentar: