torsdag 28 mars 2013

När en gammal favorit blir en ny favorit


Twilight. En svordom för vissa, en kärlek för andra och för mig - serien som blev älskad igen.

För många år sedan, efter att första filmen kommit ut och före resten hade börjat gå på bio läste, nej slukade jag Twilight med hull och hår.
Det var kärlek redan efter första boken och jag fortsatte plöja igenom serien.
Efter det var jag helt besatt, läste allt om karaktärern, tapetserade mitt rum med affischer och överlevde bara genom att titta på trailarna till filmerna, om och om igen.

Och sedan kom New Moon.
Och Robert Pattinson utan tröja.

Och jag glömde bort böckerna, fokuserade helt på filmerna och hatade vad jag såg.
Hatade karaktärerna och så småningom hela storyn.
Jag tog ner mina affischerna, hatade serien och det enda skälet att jag fortsatte gå på bio och se filmerna var att jag var förälskad i vargarna. (I Vargform!)

Tillslut såg jag den sista filmen och efter det stora slagsmålet i filmen som verkligen inte hände i boken bestämde jag mig för att damma av böckerna från bokhyllan och läsa om serien, ge den en andra chans.

Och plötsligt kom jag ihåg allt. Kom ihåg hur karaktärerna egentligen var och betedde sig och viktigast av allt. Hur karaktärerna såg ut.
Inte någon ful-snygg Robert spelade längre Edward längre utan nu var Edward verkligen en snygg, stenhård vampyr även i min fantasi.

Vilket gjorde det väldigt lätt för mig att ännu en gång sluka böckerna och tro det eller ej.
Älska dom.
Så mycket att Twilight har blivit en av mina största favoritböcker/serier någonsin. IGEN!

Och ja, jag är Team Jacob även fast att jag insett att Edward + Bella = Sant och att jag trivs med det faktum att det borde vara så, så tycker jag ändå mer om Jacob.
Fast det betyder inte att jag vill att Bella och Jacob är tillsammans! Jacob + Reneesme is the shit!

Dock har jag fortfarande svårt för filmerna och föredrar att inte titta på dom.
Även om jag måste erkänna att jag hade ett maraton för mig själv efter att jag läst ut sista boken.
Alltså:

Ge allting en andra chans, även din stora hatbok.



3 kommentarer:

  1. Jag är team edward! ;) Har ud lläst novellen som utspelar sig från hans perspektiv? Finns någonstans på Internet om du skulle vara intresserad, så bara googla ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har bestämt mig för att läsa i alla fall första boken under det här året :) Även om jag misstänker att det inte riktigt är min typ av böcker så ska jag ge dem ett försök :) Och jag kanske ser filmerna också (trots din varning), bara för att så många andra gillar dem.

    SvaraRadera
  3. Blev riktigt rörd av det du skrev... det är jättefint!:) Din kärlek känns så stark och verklig, och ditt hat till filmerna också..
    Jag är team Jacob, tycker bättre om honom.:D Är ett tag sen jag läste böckerna, tänkte att jag kanske borde göra det igen, för när jag läste dem så älskade jag dem verkligen!♥

    SvaraRadera