onsdag 2 oktober 2013

Recensionsmaraton!

Eftersom att det skull bli rätt långsökt med flera recensioner nu tänkte jag ta till det effektivaste och kanske roligaste sättet att göra det på - Recensionsmaraton!
Men ta det lugnt, här kommer inga meterlånga, tråkiga recensioner utan ska försöka göra dem så korta som möjligt, allt för en trevligare läsning. (Också är jag lite lat av mig så här på morgonkvisten)

Gycklarens Arv - Kersti Vikström
Esmeralda är 10 år gammal när
hon blir bortförd från sina föräldrar
för att jobba på en stor herrgård,
sakta vänjer hon sig vid de hårda
omständigheterna, det tuffa livet som
en betjänt åt den tidens kanske mäktigaste
människor. Men så träffar hon Storm, en slav
som förändrar hennes liv för alltid.
(En Jane Eyre-inspirerad kärlekshistoria)

Gycklarens arv är... seg.
Och oavsett vilken sida jag är på,
vilket ord eller mening jag läser så är det
enda jag kan tänka på... Jane Eyre.
Jag svär, det är Jane Eyre i ett nötskal,
bara lite annorlunda.
3 av 5 vargar - den var bra

Mellan dig och dig
Tora är gränsen till vuxenvärlden,
på gränsen till 18 men inte riktigt där än.
Tillsammans med Ivar, hennes kanske bästa
vän och... något mer, eller?
Längst Toras knackliga och lite trasiga väg står
även Sven med det rufsiga håret och Minna,
hon som gjorde så att Jonna, hennes bästa barndomsvän
svek henne.
(En bok om vänskap och kärlek)

Nä. Av vad jag läst tidigare av Katarina Kieri så blev jag
helt ärligt en aning besviken, Mellan dig och dig var en aning
långsam och tråkig, jag hade ingenting emot Tora, hon var rätt
mysig på något sätt men jag blev som ändå inte road till 100%.
Nästan 3 vargar, den var bra men saknade någonting. 
Så egentligen 2,75 eller någonting sånt. 
Men 2 och en halv varg blir så blodigt. 


Flyga högt - Katarina von Bredow

Vendela har just precis börjat nian när hela hennes värld
skakas om av en enda person - Silja.
Silja kan inga regler, eller så skiter hon bara i dem,
hon struntar i det oskrivna, att hon som ny i klassen
inte ska, inte får synas, hon ska bara smälta in.
Men istället syns hon hela tiden, hon är överallt och
det dröjer inte länge innan hon startat ett krig inne i klassen.
Hon har förändrat allt.
(En bok om vänskap och kärlek)

Nä, inte heller den här fastnade särskilt mycket för min del,
den var mest en "det-rullar-på"-bok och sida för sida passerade
förbi utan att jag dreglade särskilt mycket över det som stod skrivet.
En typisk ungdoms-ungdomsbok skulle jag vilja säga.
2.75 vargar skulle jag vilja ge den här också. 
Bra (typ) men den saknade någonting.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar